تبلیغات
کوچه ای به سمت خدا - مطالب اسفند 1395

کوچه ای به سمت خدا

کسب هر موفقیتی، نیازمند صبر است.

***** علی علیه السلام می فرماید : كسى كه به چیزى عشق ورزد، آن عشق، چشمش را نابینا و دلش را بیمار مى سازد، آنگاه با چشمى ناسالم نگاه مى كند و با گوشى ناشنوا می شنود **نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 160.

دوشنبه 2 اسفند 1395

چرا شرط بندی حرام است؟

نویسنده: ع ج   طبقه بندی: احکام، پرسش و پاسخ، 


علت حرمت مساله قمار و شرط بندی در اسلام ضررهایی است که براین مساله مترتب میشود که به گوشه ای از آن اشاره می کنیم

در تفسیر نمونه چنین آمده است :

« کمتر کسى را مى توان یافت که از زیان هاى گوناگون قمار بى خبرباشد، براى توضیح بیشتر گوشه اى از عواقب شوم و خانمان برانداز آن را به طور فشرده یادآور مى شویم:

الف ـ قمار بزرگ تری ن عامل هیجان:

کلیه روان شناسان و دانشمندان ساى کولوژى، معتقدند: هیجانات روانى عامل اصلى بسیارى از بیمارى هاست، مثلاً کم شدن ویتامین ها، زخم معده، جنون و دیوانگى، بیمارى هاى عصبى روانى به صورت خفیف و حاد و مانند آنها در بسیارى از موارد ناشى از هیجان مى باشند، و قمار، بزرگ ترین عامل پیدایش هیجان است تا آنجا که یکى از دانشمندان «امریکا» مى گوید:

در هر سال در این کشور فقط دو هزار نفر در اثر هیجان قمار مى میرند، و به طور متوسط قلب یک «پوکرباز» (یک نوع بازى قمار) متجاوز از صد بار در دقیقه مى زند، قمار، گاهى سکته قلبى و مغزى نیز ایجاد مى کند، و قطعاً عامل پیرى زودرس خواهد بود.

به علاوه به گفته دانشمندان، شخصى که مشغول بازى قمار است، نه تنها روح وى دستخوش تشنج است بلکه تمام جهازات بدن او در یک حالت فوق العاده به سر مى برند، یعنى ضربان قلب، بیشتر مى شود، مواد قندى در خون او مى ریزد، در ترشحات غدد داخلى اختلال حاصل مى شود، رنگ صورت مى پرد، دچار بى اشتهایى مى شود، و پس از پایان قمار، به دنبال یک جنگ اعصاب و حالت بحرانى به خواب مى رود، و غالباً براى تسکین اعصاب و ایجاد آرامش در بدن متوسل به الکل و سایر مواد مخدر مى شود، که در این صورت زیان هاى ناشى از آن را نیز باید به زیان هاى مستقیم قمار اضافه کرد.

از زبان دانشمندان دیگرى مى خوانیم: قمارباز، انسانى مریض است که دایماً احتیاج به مراقبت روانى دارد، فقط باید سعى کرد به او فهماند که یک خلا روانى وى را به سوى این عمل ناهنجار سوق مى دهد، تا در صدد معالجه خویش بر آید.

ب ـ رابطه قمار با جنایات:

یکى از بزرگ ترین موسسات آمارگیرى جهانى ثابت کرده است: 30 درصد جنایت ها با قمار رابطه مستقیم دارد، و از عوامل به وجود آمدن 70 درصد جنایات دیگر نیز به شمار مى رود.

ج ـ ضررهاى اقتصادى قمار:

در طول سال، میلیون ها بلکه میلیاردها از ثروت مردم جهان در این راه از بین مى رود، گذشته از ساعات زیادى که از نیروى انسانى در این راه تلف مى شود، و حتى نشاط کار مداوم را در ساعات دیگر سلب مى کند، مثلاً در گزارش ها چنین آمده است: در شهر «مونت کارلو» که یکى از مراکز معروف قمار در دنیا است، یک نفر در مدت 19 ساعت قمار بازى 4 میلیون تومان ثروت خود را از دست داد، وقتى درهاى قمارخانه بسته شد یک راست به جنگل رفت، و با یک گلوله مغز خویش را متلاشى، و به زندگى خود خاتمه داد، گزارش دهنده اضافه مى کند: جنگل هاى «مونت کارلو» بارها شاهد خودکشى این پاک بازها بوده است.

د ـ زیان هاى اجتماعى قمار:

بسیارى از قماربازان به علت این که گاهى برنده مى شوند و در یک ساعت ممکن است هزاران تومان سرمایه دیگران را به جیب خود بریزند، حاضر نمى شوند تن به کارهاى تولیدى و اقتصادى بدهند، در نتیجه چرخ هاى تولیدو اقتصاد به همان نسبت لنگ مى شود، و درست اگر دقت کنیم مى بینیم، تمام قماربازان و عایله آنان سربار اجتماع هستند، و بدون این که کمترین سودى به این اجتماع برسانند از دست رنج آنها استفاده مى کنند، و گاهى هم که در بازى قمار باختند، براى جبران آن دست به سرقت مى زنند.

خلاصه زیان هاى ناشى از قمار به حدّى است که حتى بسیارى از کشورهاى غیر مسلمان آن را قانوناً ممنوع اعلام داشته اند، اگر چه عملاً به طور وسیع آن را انجام مى دهند.

مثلاً انگلستان در سال 1853، امریکا در سال 1855، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام نمودند.

تفسیر نمونه،ج2 ص126 به بعد

پرسمان اعتقادی کانالی جامع در پاسخ به شبهات

https://telegram.me/Rahnamye_Behesht

نظرات() 

دوشنبه 2 اسفند 1395

چرا پاسور حرام است؟

نویسنده: ع ج   طبقه بندی: احکام، 

پرسش

لطفا علت حرام بودن بازی با پاسور حتی بدون برد و باخت و شرط بندی را اعلام کنید؟

پاسخ

آنچه از روایات استفاده می شود آن است که نه تنها قمار کردن حرام و گناه شرعی محسوب می شود بلکه بازی کردن با آلات قمار اگر چه قصد قمار و برد و باخت از آن نباشد نیز حرام است .

امام کاظم علیه السلام فرمود:

« (بازی با )هر آنچه که با آن قمار می شود و ابزار قمار محسوب می شود حرام است »

الکافی ج6 ص435

وسائل الشیعه ج17 ص323

در روایت دیگر نیز امام صادق از بازی کردن با هر آنچه که آلت و ابزار قمار محسوب می شود نهی کرد.

الکافی ج6 ص436

در روایت دیگری امام هادی علیه السلام فرمود:

« هر آنچه که با آن قمار می شود حرام است»

تفسیر عیاشی ج1 ص105

وسائل الشیعه ج17 ص325

در مورد فلسفه حرمت بازی با ابزار قمار گفتنی است که :

سرگرمی با آلات قمار به تدریج انسان را به قمار و برد و باخت مالی سوق می دهد و قبح ذاتی قمار کردن را در نگاه انسان کمرنگ می کند و از سوی دیگر سبب رواج ابزار قمار در جامعه شده و به مرور زمان ممکن است افراد جامعه را به قمار کردن متمایل سازد .لذا در روایات از بازی با ابزار قمار نهی شده است .

بازی با پاسور نیز تا زمانی که جزو آلات قمار شناخته می شود جایز نمی باشد و اگر از آلات قمار بودن خارج شود از حکم حرمت بازی نیز خارج میشود.

کانال پرسمان اعتقادی

https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zj...

نظرات() 

ابزار هدایت به بالای صفحه